4 Jan 2012

putus asa

kredit

hari ini saya dimarah oleh 2 orang doktor yang berbeza department. semuanya atas kelalaian saya sendiri. saya tahu itu, sebenarnya saya rasa ini adalah amaran buat saya sendiri yang mengerjakan orang yang hidup bukanlah sesuatu yang main-main walaupun saya betul-betul serius dan tidak main-main tadi

saya tidak kisah dimarah. saya cuma kisah dengan patient itu.

saya sangat-sangat risau sekarang...sangat-sangat..

ternyata tadi, gigi molar 3nya tidak boleh dicabut biasa, harus odontectomy. beliau tidak mampu membayar kos perawatannya kerana terlalu tinggi.

di sini, kita akan lihat berapa ramai orang yang sanggup sakit, kerana tidak mampu untuk membayar kos perawatan, sanggup keluar agama, tiada wang menanggung perawatan.

kelmarin, ada seorang ibu yang membawa anaknya dirawat kerana cancer lidah di hospital sanggup tidur di tepi jalan, sudah 4 hari tidak mandi dan tiada pakaian kerana tiada wang berulang alik ke rumah yang jauh, pelbagai kesesakan dalam hidup yang membuatkan orang terdesak untuk melakukan apa saja. adakah mereka berputus asa demi orang tersayang?

saya hanya boleh berdoa untuk patient tadi semoga tiada apa-apa.

semua ini harus buat kita bersyukur dengan apa yang kita ada

satu doa dalam zikir alma'thur, yang bagi saya begitu berbekas di hati ialah tentang meminta perlindungan dari ALlah supaya tidak menyekutukanNya dan terlindung dari penindasan orang lain.

bebaskan diri dari perhambaan kepada manusia. terlalu takut dengan manusia.

dunia klinikal sangat-sangat mencabar.

sangat-sangat.

Allah...



sekarang bukan masanya untuk berputus asa bukan

nikmat Allah mengajar kita sesuatu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...