18 Mar 2011

bersihkan semua yang tak patut


pernah makan gula-gula getah. yep. yang melekat-lekat tak boleh telan tapi kunyah je tu. kat sini nama dia permen karet.

dulu-dulu masa kat sekolah, makcik jual jajan tepi sekolah selalu jual yang berwarna warni. macam-macam perisa. yang paling best warna hitam putih, bila makan, jadi kelabu pastu boleh buat bubble besar. ngaa~

sekarang ini ada option lain yang lagi best. yang ada xylitol sesuai untuk gigi sensitive, kunyah-kunyah untuk self cleansing, dan yang mint untuk elak halitosis. sugar free.

tak boleh telan, jadi kena buang kat kertas pembalut dia ka, pastu buang dalam tong sampah. pastu kalau buang merata-rata memang menyusahkan orang lain.

sebab kalau kita terpijak gula-gula getah. leceh kan. sebab kalau tak buang, habis dia kaut sekali sampah lain melekat kat tapak kasut.

memang leceh


sama juga macam hati kita, jika kita tak buang habis jahiliah yang ada, susah ah kita nak terima benda-benda baik atau pun kadang-kadang itu dia akan kaut sekali dengan benda-benda lain. jahiliah itu maksudnya benda-benda yang tak ada kaitan langsung dengan islam. contohnya, bila kita main game seharian, tanpa sedar kita melambatkan solat. kita main game je sebenarnya, bukan kacau orang pun, tapi kita kaut sekali melambatkan solat itu.

perasan atau tak, kadang-kadang itu kita cepat memaafkan diri kita bila dah buat something yang rasanya tak perlu buat. contohnya

"takpe kot kalau nak dating sampai tengah malam, sekurang-kurangnya aku tak berzina"


"apa salahnya hisap rokok, at least tak hisap dadah"


"aku tak pakai tudung, sekurang-kurangnya aku tak busuk hati macam sesetengah orang yang pakai tudung"

dalam tak sedar, sebenarnya dah menangkan al hawa.

berbalik kepada jahiliah tadi, jika kita tak sapu habis ianya dari hati kita, cemana kita nak bentuk diri kita betul-betul seperti seorang individu muslim, mukmin yang soleh yang Allah statekan dalam Al quran. cemana kita jadi-jadi orang-orang acuan al quran macam rasulullah dan sahabat-sahabatnya.


ya, memang betul, susah nak jadi sempurna. memang mana ada orang sempurna. tapi kita boleh mencontohi yang sempurna. lagi lagi dengan arus kemodenan dunia sekarang, siapa yang taknak ketinggalan nak cuba semua benda. tapi dalam tak sedar, kita dah keliru untuk menapis mana yang okay dan mana yang tidak okay.

contoh macam sekarang, terpegang anjing. ia cukup taboo sekali. sebab najis mughallazah. haram disentuh. padahal kalau dah terpegang. samak je lah kan.

tapi macam mana kalau pegang bukan muhrim dengan sengaja. sah-sah haram bersentuhan. boleh ke nak samak rasanya. kalau kita bandingkan dua-dua mana lagi dahsyat.

kalau tengok balik zaman sekarang, orang islam pegang anjing boleh masuk paper sebab menyentuh sensitiviti banyak pihak. tapi kalau kita pergi shopping kompleks lah yang paling senang, orang berpacaran berpegang tangan dan berpelukan tak ada siapa pun nak kata apa-apa. dah nampak semua itu macam biasa je kan. macam trend. dalam tak sedar, kita berkiblatkan budaya yang tak ada kaitan dengan islam walaupun kita orang islam.

there..

tak sure kenapa nak cakap pasal ini.

berbalik kepada tujuan asal post ini, pastu kadang-kadang benda camni halang kita dari nak berubah. rasa sayang nak tinggalkan. pastu kita rasa tak layak nak jadi baik. sebab itu "jihad paling besar jihad melawan nafsu". nah, makanya once kita berjaya hapus semua benda-benda itu dari diri kita, senang nak buang yang lain-lain. senang nak terima perubahan yang baik buat diri kita. senang jaga hubungan dengan Allah, senang dihinggap hidayahNya. dan, tak semesti yang kita suka itu adalah baik buat diri kita.

katakanlah (muhammad), "tidaklah sama yang buruk dengan yang baik, meskipun banyaknya keburukan itu menarik hatimu, maka bertakwalah kepada Allah wahai orang-orang yang mempunya akal yang sihat, agar kamu beruntung" 
[5:10]

pernah satu hari itu, bersama seorang kawan non muslim ternampak ada satu pasangan ini duduk sekali. sampailah wanita itu mengandung tanpa ikatan pernikahan. and then kawan itu cakap camni "diorang tak malu ke eh buat camni? kalau i malu sangat"

padahal orang yang buat itu orang islam. *speechless* *malu*

sebab kita kan orang islam. umat nabi Muhammad. tapi boleh jadi sampai macam ini sekali. orang yang tak pernah kenal dan tahu Al quran boleh cakap camni. macam mana kita nak kata islam itu agama yang murni, yang baik, yang benar dan yang best di depan kawan-kawan kita yang bukan islam kalau contoh di depan mata tak membuktikan semua itu?

kita rasa kita sayang rasulullah, tapi adakah kita dah buat sepertimana baginda buat. sunnah baginda kita ikut sepenuhnya ke tak.

tapi kalau kita tak tahu perasaan kita pada baginda pun, kita dah mengaku yang baginda pesuruhNya dalam setiap syahadah kita. sejauh mana kita akui syahadah itu dalam hati kita.

tak tahu nak cakap apa dah.

end


"Sikap kita memang, tidak akan sempurna.
Tetapi kita boleh, mencontohi yang sempurna."

p/s: post melempang diri sendiri. mata yang menulis baca dulu sebelum mata lain.

2 comments:

arissa myana said...

salam...

sangat sangat sangat stuju... sisa2 tu msti dibuang dgn iman. unsur2 luar (external factors) boleh jdi booster tapi kalau diri sndri x kuat (iman), takut, mungkin akan sampai masa diuji dgn "rindu pada jahiliah" nauzubillah.

jzkk utk ingatannya :)

luv u!

Liyana said...

wsalam.

betul bukan senang, lagi-lagi kalau benda yang tak terbiasa sejak kecik.

bukak mata semua benda macam biasa, tetiba jadi benda yang patutnya tak biasa.

belajar koreksi diri..

kamu juga..

kasih diterima :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...