1 Jun 2014

hai

salam and hi.

sekarang di korea. flight delay dua jam. lama tak tengok timeline dan update

dan...

gulp

apa dah jadi dengan malaysia dan seluruh dunia ni

apasal semua berita bebetul menstresskan jiwa raga.. argh tanak balik.

tapi bila baca update akhwat sedang kerja keras buat kerja dakwah

inspired. nak balik dan join.

selalu rasa bila tak buat apape. benda jahat (kejahiliahan) tu still akan membarah.

teringat patient cancer. cancer lelangit. benda tu memula tak nampak. lepas itu pesakit itu menolak rawatan. dan dua bulan kemudian. ia merebak sampai ke pipi. dari sudut lubang hidung dan pipi mendedahkan gigi dan gusi. berlubang.

waktu itu takda siapa yang  nak cuci barah itu. ia bernanah. officer ramai takde. yang ada. me. assistant bertukar sebab tak tahan bau dan keadaannya.

dan kena cuci pakai *isi tempat kosong* patient mengerang kesakitan. sebab sakit. tapi kita nak buat camana. memang kena cuci juga. bear with it. kena juga buat yang terbaik. tapi waktu itu dah terlambat sebab cancer cell dah merebak sampai skull base. yang kita boleh tolong untuk maintain bersihkan dan tukar dressing.

dan satu lagi patient cancer di mandible. surgery successful tapi refuse chemotherapy dan radiotherapy.

dan sekarang ia merebak makin membesar dan dah masuk brain. dah tak boleh buat apa juga. kita cuci sekali seminggu pun ia sangat cepat progress.

cancer bukan boleh buat main. ia cepat. terlalu cepat. jika kita biar. kita tak tahu sampai mana ia akan bekerja. sebab dia takkan pernah berhenti.

memula kita bersetuju dengan surgery tapi takkan cukup kalau tak melalui chemoterapy dan radiotherapy. kita ingat macam okay okay je la dah surgery. tapi

kena betul betul buang.

walaupun dalam hati rasa macam okay dah kut ni

tapi sebenarnya tak!

sebab itu bila kita simpan rasa bersalah pada Allah. atau simpan dan maafkan dosa yang kita rasa kecil. ia sebenarnya lebih bahaya!

pastu kadang-kadang kita dah tak dapat nak fokus sangat dengan apa yang kita buat. susah nak hafal alquran. lambat nak habiskan odoj (one day one juz) dan tadabur. rasa macam keberkatan waktu untuk settle kan mutabaah amal sehari-hari sangat slow. senang kecik hati dan bersangka dengan akhwat sendiri. pastu rasa macam hui dah banyak dah apa yang dibuaat ni. macam dah banyak berjasa dah. dan lagi suka buat kerja yang orang nampak daripada kerja yang diam-diam. hui hmm.. ada sesuatu yang tak kena dengan diri kita ni

dan..

walaupun dalam hati rasa macam baaaanyak sangat benda nak cakap dan explain. tapi tak semua benda kita kena explain. sedih juga dan nak nangis pun ada kadang-kadang.

memang sakit kan nak cuci bersih.

makanya,

jangan berhenti mencuci. jaga mata jaga anggota sebab semua itu akan turun ke hati.


im sorry...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...