18 Jan 2014

kasut

tiba-tiba dia menangis bersungguh. kaget aku dibuatnya.

"kenapa?" tanya ku

"minta maaf akak. mungkin musim tiba-tiba touching."

rasa bersalah. tadi aku termarah. bila perancangan harian terganggu sedikit. stress dan bila stress cepat marah. ya kelemahan. memang begitu. masa sangat sangat penting bagiku sekarang. perlu perancangan. perlu selesai satu-satu perkara. skima dan lurus mungkin.

nuansa sunyi. hanya bunyi lagu bermain di radio kereta.

begini. aku menjemputnya dari tempat kerja malam itu. handphone hilang ketika usrah malam semalam. petang itu aku dapat panggilan darinya. "akak boleh jemput saya dari tempat kerja? saya nak cari handphone dekat rumah kak XXX. saya tidur rumah akak malam ini" kena tukar plan aku sendiri malam ini dan besok pagi sebab kena hantarnya semula ke tempat kerja.

aku membebel sedikit. handphone itu penting penting penting sangat untuk orang-orang yang rasanya seorang daie. boleh dihubungi. jika sibuk sangat pun. mesti reply juga walaupun lambat. accessable. zaman teknologi kena update dan boleh mencapai dan dicapai. walaupun anda seorang doktor. tak ada alasan.

itulah kisahnya. dan dia menangis. yang aku tahu dia bukan seorang yang cengeng.

sejak belajar dia sara keluarga. biasiswa separuh akan diberi kepada keluarga. adik beradik ramai. sekarang sudah bekerja sebahagian gaji akan diberi kepada keluarga besar. adik-beradik ramai. jika kena beli handphone baru? 

.....

tiba-tiba dia terbuka bercerita masalah keluarga.

lalu bertanya kepadaku.

"akak? keluarga akak okay?"

aku tak tahu tujuan apakah soalan itu. dan apa jawapan yang telus dan tepat

"okay. hmm okay"

ringkas. aku diam.

dalam fikiran. tengah cari apa masalah family yang aku ada. aku tak ada masalah. tapi aku yang stress lebih. kadang-kadang kita lihat sosok peribadi yang ceria. semangat dan lincah. tidak bermakna di sebalik dirinya tiada beban gunung yang dipikul.

insaf.

sebenarnya rasa bersalah sangat.

jangan marah.

kami mencari di atas rumput malam itu. hujan renyai. aku pakai torchlight phone. ada satu objek hitam atas rumput. ya handphone. alhamdulillah. ujian Allah sekejap je. phone tak hilang diambil orang dan masih baik keadaannya.

"mungkin Allah nak uji saya sebab dah lama tak call ummi saya"

aku yang touching sekarang. :')




3 comments:

hansuke said...

Salam. Dh busy sekarang. Alhamdulillah rezeki. In my opinion, kdg2 kita kena byk sabar bila dh stress, selalunya nak gigit org je, semua org nk ngap kn. Ehe. Tp yela, xsemua org akan sama rasa susah n kdg2 we have to try be in someone elses shoes, baru la kita xcepat lantang menyuara.

U didn't mention her real story, but I assume that she told u everything. Sb bila org nak bagitau masalah peribadai mereka akan start dengan, "ko ok ke kije? Atau family ok? Atau mak ok?". Ini sbrnya statement permulaan nk tgk kita respond cmne, kalu baik dan ada respond then si pulan akan teruskan bercerita masalah yg dia hadapi. Tapi kalu kita xda respond maybe org tu xakan berkongsi langsung masalahnya dan terus menanggung seorg diri deritanya.

But its okay, hopefully you learned something from this. Of course all daie is not perfect, learning is a process until our last breath, inshaAllah :)

Anonymous said...

Liyana...
nothing that we claim is ours, that really belong to us, aite?
literally...
we are borrower...
liyana..jazakillah link al hadid...

Amar San said...

Salam

Daie perlu sensitif.. masa rasullullah saw di israk mikraj kan, baginda dibawa berjumpa dengan semua malaikat.. baginda seorg yg sensitif.. baginda sedar ada 1 malaikat xsenyum berjumpa baginda.. ditanyakan pada Jibril as.. siapa gerangan malaikat itu.. apakah dia tak sukakan aku.. Jibril as menjawab, itulah malaikat penjaga neraka..

Jadi walaupon dlm ramai2 pon rasulullah sensitif dan sedar apa di sekeliling.. kita utk menjadi daie super kenalah mencontohi akhlak rasulullah..

Wallahua"lam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...