4 Feb 2012

“Parenting starts before marriage and the first child you’ll raise is yourself.” quoted

kredit
post seperti ini agak menakutkan untuk ditulis. saya betul-betul tak pandai menulis seperti ini semua.

baru-baru ini saya ke jakarta, daurah baitul muslim. bukan pengisian secara umum tetapi ianya lebih terfokus untuk mereka yang berada di jalan dakwah. diberi oleh syuyukh yang mantap dari malaysia.

saya agak skeptikal tentang hal pasangan hidup. harus berhati-hati. takut tersalah langkah. siapa yang kenal saya dahulu dan sekarang pasti dapat menduga apa yang saya maksudkan. akhirnya saya jadi takut dan malas untuk memikirkannya

dan daurah itu menjawab dan mengubah sedikit sebanyak persoalan saya.

tak tahu lah saya sudah cukup bersedia dan layak atau belum untuk menjadi seperti seorang hajar, yang percaya sepenuhnya kepada Tuhannya. masih ingat kisah siti hajar isteri nabi ibrahim? yang ditanya kepada suaminya bukan persoalan kenapa beliau ditinggalkan ditengah padang pasir terik tanpa air, tetapi, adakah ini perintah Allah. lalu beliau redha. benar-benar yakin dan percaya kepada Tuhannya.

seorang khadijah yang begitu percaya dan setia walaupun orang sekeliling meragui suaminya

seperti seorang rumaisa' yang melahirkan ahli-ahli syurga, menerima islamnya bakal suami sebagai mahar. jika membaca kisah beliau ini sering buat air mata saya mengalir. hebatnya mereka

kredit

mereka. sumber inspirasi

mereka ini bermula bukan kerana sudah lama menjalin rasa cinta. tetapi cinta kerana Allah. salah satu phrase yang saya suka,

cinta sejati itu, ia tidak hadir serta merta tetapi ianya di bina. ada orang cinta itu hadir setahun, ada yang 10 tahun.

sebuah perkahwinan itu bukan sekadar untuk menghalalkan perkara yang belum halal. bukan sekadar untuk merasa mencintai dan dicintai. bukan sekadar untuk mempunyai seorang teman di sisi. tetapi ianya suatu tanggungjawab, kesabaran, bersabar dalam mendidik dan dididik. melahirkan rijal-rijal yang akan menegakkan panji islam.

dari mana datangnya seorang anak soleh jika bukan dari ibu yang solehah

berat bukan. tak pasti saya layak dan bersedia atau belum. jika dinilai sendiri. memang terlalu banyak kekurangan yang harus di baiki, terlalu lemah dan rendahnya diri ini. entah-entah syok sendiri saja tapi sebenarnya belum cukup layak digelar daie.

Ketika aku minta yang tampan, aku berpikir sudah cantikkah aku? Ketika aku minta yang cukup harta, aku berpikir sudah cukupkah hartaku? Ketika aku minta yang baik, aku berpikir sudah cukup baikkah diriku? Bahkan.... Ketika aku minta yang soleh, bergetar seluruh tubuhku sambil berpikir panjang di hadapan cermin, sudah solehahkah aku? -quoted-

TT______________TT

jika kita mahu kekal di jalan ini hingga akhir hayat, penemanmu itu harus seorang yang mencintai Allah dan jalan ini seperti mana dirimu, dan yang di cari bukan kekasih tetapi seorang suami.

“Your love will be proven when you enter Paradise together.”kredit

jodoh kita memang sudah ditentukan Allah sejak kita di dalam perut ibu kita, cuma kita boleh memilih cara yang paling baik dan mulia untuk diikatkan. janganlah ia dimulai dengan fitnah. pilihlah jalan yang paling baik dan dihormati, yang sangat menjaga maruah kita sebagai seorang wanita.

kredit

“Gadis yang solehah malunya mengatasi perawan, beraninya mengatasi pahlawan, cintanya bukan pada gambaran, rindunya bukan pada pertemuan, tetapi hatinya tersirat takwa keimanan.”

siapa, di mana, masanya. yakin kepada Allah.

Allah benar-benar menjaga diri kita
semoga Allah menguatkan hati kita semua.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...