4 Feb 2012

minggu dua

pagi itu jam 630 sudah ke hospital. terus bertugas untuk jaga malam. pengalaman pertama jaga malam. mungkin tak dapat dilupa. saya ditugaskan untuk control patient post surgery, patient akan di bedah yang tinggal di ward. pastu, tunggu doktor datang visit, saya beri laporan bloodpressure, nadi, respiration dan suhu yang saya ambil.

kebanyakan patient adalah bayi cleft lips. baby kalau apa pun kondisinya, sangat comel. terutamanya waktu pagi, bila mereka tenang. suka senyum. hailaaaaa~ 

ketika visit petang, bila selesai patient di ward yang ditugaskan. doctor minta saya ikut beliau ke ward lain. ward yang disana penuh dengan orang-orang yang sepertisudah nazak. dapat mendengar desah nafas yang deras, dan ada dintara katil sekujur tubuh yang sudah ditutup dengan kain batik. sudah meninggal.

“mati tidak berkurang walaupun sesaat..tak lambat walaupun sedetik.. itulah kematian.”

pasti malaikat izrael ada dimana-mana ketika ini. tak tahula tapi saya sangat-sangat tersentuh dengan apa yang saya lihat ini. patient bedah mulut yang saya visit di ward itu, accident, pecah mukanya, tidak sedarkan diri.



saya tak tahu nak cakap apa. 

malam itu ada patient emergency. accident pecah tulang di dagu. bibir terkoyak. perempuan. surgery dari jam 7 sampai jam 2 pagi. saya di sana hanya pemerhati dan pembantu ambil barang dan jaga lampu. sebab budak baru. bila patient itu menjerit dan menangis kesakitan. speechless.

entah lah saya rasa macam meragui untuk mengambil bidang ini lepas habis belajar. saya tak suka dengar orang menangis kesakitan. lebih-lebih lagi disebabkan oleh saya. :(

malam itu ada sejam untuk waktu tidur saya tidak dapat tidur. beberapa minit saja lagi masuk subuh. saya terus bersiap untuk visit seterusnya ke wad patient selepas subuh.

selepas itu ada seminar untuk 4-5 kes. saya memang sangat-sangat penat dan mengantuk. nak jadi cerita, lecturer seminar suruh duduk depan. nasib tak tertidur.

balik jam 5 petang.

nak jadi cerita, memang saya tak tidur lebih 37 jam. 

tak tahan sangat serius.

mugkin saya seperti ini ketika seminar tanpa saya sedar :-S kredit


saya teringat satu ketika, murabbi saya datang. malam itu beliau jaga juga. dari bekasi beliau ke bandung untuk usrah kami. 

tak tidur. baru saya tahu perasaannya sekarang. memang besar pengorbanan akak.....jika saya jadi beliau, saya tak tahu saya masih kuat atau tidak.

kadang-kadang kita suka menuntut hak kita sampai ada yang tak tertunai. tapi kita lupa, kerana tuntutan kita itu, orang lain terpaksa membuat pengorbanan yang besar.

hanya Allah yang tahu dan dapat balas.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...