12 Jan 2012

sanggup



alhamdulillah minggu ini target untuk selesaikan masalah ibu yang ini tercapai. ternyata giginya melekat pada tulang. padanlah saya tak boleh cabut hari itu. tapi sudah selesai alhamdulillah. selepas itu, saya terus pulang. dan hujan turun dengan lebat. tiba-tiba saya demam panas. sudah lama saya tidak demam panas yang serius. ia bermula sejak hujung minggu pulang dari usrah di J, tiba-tiba dijangkiti selesema. lalu sakit tekak dan batuk.

alhamdulillah semoga ianya menjadi penghapus dosa, cuma saya berdoa supaya saya ada tenaga untuk study buat diskusi ortho yang saya tunggu gilirannya selama dua bulan dan sihat juga ketika diskusi. doa saya dimakbulkan Allah. esok pagi-pagi sebelum subuh saya ada kekuatan untuk study sampai lah diskusi

dengan kesempatan kudrat yang ada itu, selepas diskusi saya terus ke lab jeruk untuk ambil model gigi palsu patient ini. sejam kemudian pulang ke klinik semula untuk uji cuba model gigi pada pasien itu, lab itu memang agak jauh. ternyata gigi slightly besar dan warnanya sedikit putih. nampak terlalu perfect obviously nampak macam gigi palsu.

selepas patient pulang, saya diskusi oral medicine untuk minor case. jam 3 saya ke jeruk lagi betulkan model supaya tidak nampak terlalu perfect tukar gigi. memang bertenaga.

tiba-tiba hujan turun dengan lebat. sampai rumah, giliran masak.

malam itu, demam lagi. alhamdulillah semoga ianya menjadi penghapus dosa. hari ini saya pulang awal sedikit  sebelum hujan. sebab saya rasa seperti menzalimi badan saya sendiri. tak amanah kepada nikmat yang Allah dah berikan.

saya teringat ayat ini.. la yukallifullahu nafsan illa wus'aha..

Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai kesanggupannya...

dan kisah ikhwan yang kesanggupannya itu, Allah yang hentikannya berlari. bukan atas keputusannya untuk berhenti berlari

kredit

kadang-kadang mungkin kita mengambil kesempatan atas ayat ini, kita memilih sampai tahap mana kesanggupan kita, walhal kita pun tak tahu sampai mana

mungkin kita terlalu memandang rendah kemampuan kita. padahal kita boleh pergi lebih jauh lagi.
cuba dan jangan berhenti.
teruskan hingga Allah yang menghentikan kita.

sebelum masuk bahagian bedah, saya mahu habiskan treatment dengan pasien yang ada sekarang supaya mereka tidak menuggu saya nanti.

thank you Allah :)

Alhamdulillah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...