28 Dec 2011

sambil lewa

kredit


saya didatangi oleh seorang patient perempuan berusia 22 tahun cantik orangnya, tetapi gigi atas depan  semua rosak. bawah juga ada karies. semuanya tinggal sisa akar. ini berpunca dari gigi palsu, sebelum ini gigi palsunya dibuat untuk satu gigi, tak usahlah saya bercerita panjang lebar tapi yang pasti gigi palsu itu adalah punca segala kerosakan. ia di fix dan tidak boleh dibuka untuk dibersihkan. ia di fixkan di gigi bersebelahan yang menyebabkan semua gigi bersebelahan rosak. boleh mengakibatkan ada fungus dan bacteria berkumpul. boleh mengakibatkan candidiasis di lelangit.

sendi rahangnya sakit, sebab occlusion tidak seimbang, beliau jadi malu berkomunikasi kerana gigi palsu itu nampak obvious gigi palsu.

bercerita ini sudah membuatkan saya tensi. berhari-hari saya memikirkan treatment plan untuknya, tampal, prosthodontic appliance, cabut gigi-gigi yang sudah menjadi sisa akar dan tidak ada harapan untuk dirawat. pasti prognosisnya buruk kerana, gigi bawa sudah tilting kesan oklusi tidak seimbang, dan harus dirawat menggunakan orthodontic appliance juga.

saya kasihan dengan patient tersebut. baru berusia 22 tahun. jika dilihat panoramik radiograph nya, pasti tidak percaya usianya 22 tahun.

berkali-kali saya bertanya, benarkah beliau membuat gigi palsu itu di doktor gigi atau tukang gigi. katanya doktor gigi. doktor gigi terbaik di tempat asalnya.

bukan saya hendak menilai. siapalah saya, hanya seorang koass yang belum tentu menjadi sesiapa pun

tetapi ini benar-benar membuat saya bermuhasabah, ya Allah, betapa satu tindakan yang mudah dah senang boleh mengakibatkan satu kesan yang begitu besar terhadap kehidupan seseorang. gigi palsu yang di fixkan.

dalam apa jua tindakan. tergantung kepada kita, mahu memberi kesan yang baik atau sebaliknya.

jika kita seorang doktor, patient adalah amanah dan tanggungjawab, bukan wang, bukan requirement, atau apa jua matlamat kita dalam kerjaya.

jika kita memahami tugas kita atas muka bumi ini sebagai seorang khalifah, pasti kita tidak akan melakukan semua perkara dengan sambil lewa, termasuklah perkara-perkara kecil seperti waktu atau saat yang kita tak sedar ianya berlalu.

pasti tiada satu pun yang sambil lewa. kerana semua itu pasti akan dipertangungjawabkan.

jika kita sedar satu hari nanti setiap saat akan menjadi saksi setiap perlakuan dan perbuatan kita. mereka akan mengakui semuanya...

pasti kita tidak akan sambil lewa dalam menguruskan mad'u-mad'u kita. pasti kita tidak akan sambil lewa dalam melakukan kerja-kerja dakwah. segalanya akan menjadi sebab dan akibat untuk masa depan. termasuklah dari segi gerak kerja mahupun amal dan akhlak kita.

pasti kita tidak akan mengeluarkan tutur kata dan perkataan yang kosong.

siapa tahu, sesuatu yang kecil bagi kita sebenarnya sesuatu yang memberi impak besar kepada kehidupan orang lain..

semoga Allah menghijab aib kita, dan memberi kebaikan kepada orang lain.

4 comments:

Puding karamel said...

begitu byk tgjwb yg akn dsoal
tgjwb pd keluarga;mak ayah adik2 cousins hasben anak
tgjwb pekerjaan, malpractice, atau sakitkan hati ptn
tgjwb pd mad'u.
ih,seram nye
moga Allah perkenan utk lindungi aib kita?

pencinta bahasa said...

salam kak..:)

Post2 akak kebelakangan ni banyak memberikan tips dalam cara berdakwah. Alhamdulillah, banyak yang berguna buat zati.
Menanti lebih banyak tips.. =D

Liyana said...

kak PK: takut kita buat something khilaf yang kita tak sedar sebenarnya dicontohi.

ameeen ameen.

Liyana said...

pencinta bahasa: wsalam zati, kita akan rasa perkara yang sama bila kita buat perkara yang sama :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...