27 Oct 2011

kisah bulatan #3

semalam saya masuk klinik semula setelah sekian lama tinggalkan klinik. rasa macam dah keras dan agak kaku. dah lama saya rasakan ini. di mana dentistry ini macam dakwah dan tarbiyah. walaupun bukanlah secara keseluruhannya, tapi mungkin part of it. secara surface,

terutama sekali rawatan bahagian periodontology.

pertama sekali apabila pesakit dperiksa, setelah anemnesis, history taking status, setelah diagnosis masalahnya, kenal dengannya, cara penjagaan giginya, ambil plaque score dan tunjukka bukti tentang bagaimana cara pembersihan gigi mempengaruhi penyakit yang dihidapi. ceritakan masalah dan penyakitya itu apa dan bagaimana. fahamkan dan educate pesakit. yang paling penting, beri kesedaran.

lepas itu, rawat, selepas rawatan, di ingatkan lagi tentang pendididkan tadi. oral hygien instruction diberikan. pendidikan bagaimana menjaga dan membersihkan gigi dengan benar.

ingatkan pesakit harus datang follow up, control 1 minggu. untuk lihat gusi yang sebelum ini berdarah dan bengkak sudah sembuh atau belum. dan jika pesakit faham pada perjumpaan pertama. mereka akan datang untuk control 1 minggu untuk di follow up. dan prophylaxis. jika tidak harus scaling sekali lagi dan oral hygiene instrustion sekali lagi sampai faham.

kemudian, educate mereka lagi. berlatih menggunakan berus gigi yang betul. fahamkan mereka betapa pentingnya home care treatment.

selepas sebulan harus datang lagi, untuk follow up seterusnya, lihat adakah pesakit benar-benar dengar nasihat dan buat seperti yang di ajarkan.

jika tidak, dalam masa sebulan dapa terlihat buktinya dari oral cavity nya.

dan memang biasa, setiap orang harus berjumpa dentist untuk scaling 6 bulan sekali.

semuanya harus ada educate, fahamkan. dan follow up. dan kita bertanggungjawab untuk mengingatkan. sering berhubung dan ingatkan tentang appointment seterusnya.

educate  sedar dan practice dalam kehidupan

sejak beberapa lama tidak hadir klinik dan tidak mengendahkan perawatan pesakit. saya sudah lost menyusun appointment pesakit, pesakit juga sukar di temui lagi. kena cari patient baru. dan mulakan semua dari mula.

kerana saya sudah lama tinggalkan praktik, saya sendiri menjadi kaku, patient hilang dan lari kerana tidak di follow up secara berkala, 

begitu juga dakwah dan tarbiyah manusia. pertemuan pertama dalam perkenalan, adalah paling penting iaitu sedarkan tentang pentingnya islam itu dalam hidup ini. kemudian, harus dan wajib di follow up. jika tidak sama ada lupa atau pun hilang.

lalu kita harus ingatkan lagi dari mula.

kerana itu follow up itu paling penting. bukan sekali dapat dan sekian.

dan kita sendiri tidak boleh berhenti bergerak. harus sentiasa bekerja untuk menyusun dan menguruskan pesakit. jika tidak kita sendiri akan menjadi lesu, kaku, dan futur.

setiap manusia layak di educate. di follow up. bukan sekadar touch and go. kita juga begitu dengan murabbi kita.

dan kerana orang katakan, dakwah dan tarbiyah itu untuk menyusun dan membentuk manusia menjadi satu sistem. dimulai dengan takruf.

yang paling best bila patient yang faham kepentingan penjagaan gigi ini, mereka akan ajak kawan-kawan atau saudara mara untuk diperiksa dan dirawat. sebab itu kadang-kadang ada pesakit yang bawa satu keluarga dari nenek hingga cucu. atau bawa rakan-rakan kerja.

tanpa sedar patient itu sendiri berdakwah setelah di tarbiyah.

4 comments:

anis shafikah said...

yanaaa :)

saya rindu muna.
& yana (hehe)
seronoknya.sebenarnya hidup kita ni putar-putar je kan.in the end,if kita analyze dengan baik,kita akan nampak memang hidup kita akan balik pada dakwah & tarbiyah.setiap masa.

Allah Maha Sweet :)

Liyana said...

anis:

salam anis..
:)

rasa macam nak balik sangat2. tak tau nape. :'|

sebenarnya, kalau kita fikir everything pun ada related.

sweet kan..

:)

anis shafikah said...

yana,
anda perlu kuat okay?
sebab anda dan kita semua perlu berjuang untuk memberi lebih pada agama kita.memberi jiwa,harta dan tenaga untuk agama kita.

memberi dengan jiwa.

tak lama dah lagi kan yana?yana mesti rindu dengan bandung nanti.yok kerahkan kekuatan selagi ada untuk akhawat kat sana.saya percaya Dia Maha Tahu anda boleh :)

Liyana said...

pasti akan rindu, sebab ini kut bumi start buat baby step..

huuuu jazakillah anis... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...