28 Nov 2010

laila

semalam, lepas minta sign doctor untuk patient last, klinik dah nak tutup. hari sabtu sampai pukul 3 je. saya cepat-cepat kemas kerusi dan cuci instrument dengan sabun antiseptik. nak hantar pergi bilik sterile next week sebab dah tutup

saya pun bergegas nak balik. dari pagi dah pening-pening lalat. sebelum itu cakap pada kawan "saya balik dulu, nak pergi BIP" nanti kalau hilang, orang tahu saya di mana.

jalan laju-laju sebab hujan mulai turun. sebenarnya bukan terus balik rumah, tapi nak pergi shopping barang. ada few things kena beli. hari itu kena masak. sayur belum beli dan barangan peribadi. kalau boleh nak cepat sebelum asar.

masa melangkah naik angkut tetiba..

seseorang dalam angkut memandang saya dengan penuh misteri.

"laila.."

keliru. saya dan dia saja di dalam angkot. sejak bila nama saya bertukar sebagai laila? saya pandang dia. memang yakin sangat saya adalah laila. saya pun cuba ingat mana tahu pernah kenalkan diri sebagai laila ke. atau saya kenal ke orang ini. ligat otak saya cuba ingat.

memang tak. yakin.

lama juga kami macam sama-sama memandang. dengan expressi yang berbeza. saya dengan penuh tanda soal. dia pula dengan muka yang sangat gembira seperti berjumpa kawan lama yang dah 10 tahun tak jumpa.

yakin, mungkin dia salah orang. saya senyum then geleng saja.

oh.

sepi.

dia masih memandang. perjalanan ke BIP terasa lama. kemudian beberapa orang lain juga masuk. tetiba saya rasa ada satu kelainan yang penuh kemisterian dan ada sesuatu yang tidak kena.

saya memandang sekeliling. apa yang tak kena, tudung terkelepet ke, baju terbalik ke.

dan tiba-tiba segala simpulan misteri dalam kepala telah telerai. rupanya saya lupa buka mask yang diikat pada leher. mask hijau yang obvious sangat tali terjuntai-juntai dibelakang

wah! malunya

kalau nak cover ini fesyen zaman sekarang pun. argh tidak mungkin.

pwned!

okay dah sampai destinasi, saya turun.

dan orang yang memanggil saya laila masih di situ.

-----

Dari Hatim Al-Asom : “Terburu-buru itu termasuk sifat syaitan, kecuali pada lima tempat”,
maka ia termasuk sunnah Rasulullah SAW :

1) Memberi makan tetamu, bila ia datang berkunjung.
2) Menyiapkan perkuburan mayat bila telah mati.
3) Mengahwinkan anak perempuan, bila cukup umur.
4) Membayar hutang, bila telah sampai masanya.
5) Bertaubat dari dosa, bila ia telah melakukannya

-------

sebenarnya, tak adalah malu sangat, tapi bila kita perasan yang ada orang tengah pandang kita, mesti kita tak nak nampak flaws apa pun kan.

cuba bayangkan jika kita sedar yang sebenarnya sepanjang masa Allah memandang kita dan malaikat juga melihat apa yang kita lakukan setiap hari kita. saya pasti, tak ada di antara kita akan membuat cubaan untuk melakukan sebarang keburukan kan? sebab malu.

hmmpphh..

wallahualam..

3 comments:

arissa myana said...

yanaaaaaaaaaaaaa...........

oh, laila.. ehehee
adoyaiii mcm2 lah kamu ini...

Allah huAkbar, walillahilhamdh :)
love u :)

hansuke said...

so awak tanya tak kenapa dia panggil awak laila? macam movie la plak..suspen..:)

Liyana said...

muna: ngeee~~~ <3 you too! banyak lagi nak cerita tapi tak sempat.

hansuke: tak sempat nak tanya. tinggal misteri. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...