4 Feb 2016

mind rant




mind rant 
i really need to write
haritu masa 30 januari  adalah hari ulang tahun
dah tua tua ini rasa macam tak adalah nak celebrate sangat tapi maybe semua pun suka nak dihargai dan di wish
tak tahu ini budaya dari mana but yeah 
i dont celebrate my birthday this year 
with the cake and all..

since di perantauan. tiada siapa kenal dirimu
nobody cares
pagi itu selepas breakfast dengan housemate
tetiba tengok di tingkap snow turun dengan lebat!
di sini bukan selalu ada snow melainkan hujan dan seumur hidup tak pernah rasa. 
kami pun keluar rumah nak rasa. teruja habis haha padahal the housemate ni dah berapa kali rasa. katanyanya nak share the moment orang yang baru first time.

housemate pun kata.. "whoah today's your birthday and its snowing, miraculous plus two!"
then i answer "yeah my present from Allah." sambil memandang ke langit. macam poyo sikit
and then we laughed

Allah ini sangat sweet. jarang sekali kita appreaciate apa yang kita dah ada. nikmat atas dunia ini dengan keluarga kawan kawan dan segala yang kita ada dan lalui itu semua adalah rahmat. hadiah dariNya

tapi yang selalu kita rasa adalah kekurangan dan ujian yang kita hadapi. yang sedih dan yang berat. yang susah dalam hidup kita,

sehingga kita lupa segala yang kita ada jauh lebih banyak dari apa yang kita kurang. sepatutnya buat kita lagi semangat untuk berbuat dan memberi. 

mungkin itu erti syukur

dan mungkin itu datangnya ketenangan,

malam itu, imam suhaib webb datang dan bagi talk. tajaan islamic mercy. the housemate happy sangat sebab memang minat imam ni sejak study degree dulu katanya. siap minta imam tu tulis nasihat dan sign dalam notebook dia haha. tapi talk nya adalah lebih kepada sirah rasulullah. ia tak perfect dan sangat manusiawi but we seldom ikut dan rasa macam nak jadi begitu perrrfect hingat ter bagi terlalu high expectation atas kehidupan ini.

tapi nak kata belajar la balik sirah dan hayatinya. bukan sekadar tahu tapi bagaimana kita bebetul menjiwai apa yang harus dan apa yang di apply. 

sebabnya ada seorang sister bawa baby yang dah mungkin dua tahun usianya. Hanna namanya. jadi tak boleh duduk diam dalam talk tu. baby tu berjalan jalan ke depan ke belakang hall. ibu dia dah tak dapat kawal dan kejar. dia biar saja. 

sampai satu saat baby hannah jalan sampai depan dekat imam tengah bercakap di depan. imam tu ambil dan dukung baby hannah dan tanya "anak sapa ni?" (in english obviously)

mak dia dah panic terus nak ambil anaknya.. cepat cepat imam kata "no..no..no its okay" 

dia cerita tentang Abu Bakar bermain dengan cucu rasulullah yang masih kecil..

dan cerita masalah rumahtangga dan keluar rasulullah ketika ada masalah. dan pointnya keluarga rasulullah juga ada masalah dan tak perect. manusiawi. dari kisah nabi adam a.s sampai nabi muhammad swt. ada saja yang tidak perfect. dan the idea of perfection is actually an illusion yang kita tanam hingga kita jadi sangat strict over something yang impossible.

contohnya macam di masjid tak bagi kanak kanak masuk langsung. tapi ini contoh kecil. 

kalau boleh kita nak semua ahli keluarga kita faham islam dan bersama-sama kita untuk berbuat. tapi at the end of the day. macam mana kita bentuk dan bawa itu yang di kira.

tapi talk nya bukan setakat itu. dia tanya biasa buku sirah start tentang apa. tenatng salasilah dan tentang orang arab. dan kenapa orang arab walaupun mindset arab je jahiliah. sembah berhala dan lain lain tapi dia ada beri kelebihan orang arab tu. tengok orang dari sudut itu, fokus on the good side of them. nak sampaikan islam bukan nak paksa dia masuk islam dan nak tunjuk dia salah. tapi buat baik dan biar mereka yang datang kepada islam dan nak terima islam itu. 

buat wonder. kadang itu, mungkin kefahaman kenapa bertuhan belum kukuh tapi dah di vaccinate dengan bekerja untuk islam adalah kewajipan dan akan keluarkan kita dari api neraka. 

semoga Allah beri kita hidayah dan taufiq dan nampak dunia ini dengan benar sebelum yang lainnya. 

end

p/s: akur janji nak baca raheeq makhtum. tolong la manusia jangan malas.
p/p/s: video snow haritu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...