28 Jan 2012

bedah mulut

kredit
sekarang saya berada di department bedah mulut. kerja di hospital besar. bukan lagi di klinik gigi. tiada apa yang boleh saya katakan. orang kata, bila berada di department ini, kita boleh jadi seperti zombi, kurang berat badan dengan mendadak, pergaulan bebas, menahan perasaan dimarah doktor dan lain-lain

memang ini semua sedikit sebanyak buat saya gentar sedikit. yang paling saya risaukan ialah tentang masa buat dakwah dan tarbiyah. saya risau tidak istiqamah. saya risaukan tentang pengurusan masa. bagaimana jika harus jaga malam atau jaga pagi ketika waktu usrah atau daurah. atau saya tidak lagi kuat untuk bangun malam kerana kurang tidur dan terlalu penat, atau terjaga kah waktu solat nanti.

beberapa hari lepas, saya bercakap dengan seorang akhwat yang dihantar jauh di jogja melalui telefon. saya luahkan dan tanyakan pendapatnya tentang semua ini. satu ayat yang sangat sentap.

daripada kita mencari beribu alasan untuk lepaskan diri kita dari kerja dakwah dan tarbiyah. lebih baik kita fikirkan bagaimana untuk selesaikan masalah kita yang sedia ada untuk lebih kuatkan diri kita, mad'u-mad'u dan tempat kita.

bagaimana jika Allah juga memberikan seribu satu alasan untuk kita tidak masuk syurga suatu hari nanti.


nauzubillah..

betul, jika kita terasa lemah, cari dan cari orang yang boleh mengingatkan kita kembali. jangan biarkan diri kita sendirian kerana serigala akan mudah menyambar kambing biri-biri yang seekor berbandung, biri-biri yang berada di tengah-tengah kumpulan.

cuba dan cuba menjadi seorang yang mempengaruhi keadaan bukan yang dipengaruhi. kerana itulah tujuan kita dibentuk selama ini.

dan yang paling penting, perbaharui niat. set in mind yang bukan berada di sini yang buat kita penat. tetapi semua itu atas izinNya. jika sebelum ini saya boleh, kenapa sekarang tidak. saya akan cuba yang terbaik.

kredit

4 comments:

arissa myana said...

semoga terus kuat dan sabar.
inshaAllah Dia mencinta hambaNya yg membawa hamba2Nya yang lain kepadaNya :)

tc dear
smoga Allah mudahkn semuanya

Anonymous said...

Salam... memang sentap ayat kawan awak tu...
mohon share kt fb yer...
nnt sy tinggal link awak..

insyaAllah lpasni taknk bg alasan ... : (

-Hani

Liyana said...

muna: teringat hadith yang tentang unta merah itu.

thankyou sebab selalu mengingatkan :)

Liyana said...

Hani: boleh. sama juga.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...