31 Jul 2011

perubahan


hari itu, seorang akhwat ambil tempahan untuk jual tudung. pastu dia tanya nak saiz berapa, 50 ke 55 ke 60. saya tak sure nak ambil yang mana. pastu test-test la mana yang sesuai. tapi taknak besar sangat. tapi taknak kecil sangat. asalkan boleh pinkan yang macam rama-rama tapi tak singkat. eh.

tudung. biasanya saya selalu beli tudung masa nak dekat raya. setiap tahun. dulu saya tak tahu pun tudung ada saiz dan type. saya pakai ikut suka. sebab saya tak kisah pun apa saya pakai. lagipun satu pin je pastu selempang.

bila dah lama-lama, saya dah mula ambil kisah tentang tudung dan pakaian. saya teringat kak S pernah cakap yang tudung tu kita akan rasa sendiri macam something wrong atau rasa tak kena atau insecure kalau dia rasa macam pendek atau macam tak sesuai ikut syariat. tapi kan lebih baik kalau kita labuhkan.

itulah kadang-kadang itu, kita rasa macam nak berubah lebih-lebih lagi kalau bab luaran itu biarlah secara berperingkat. sebab takut nanti kalau terlalu drastik nanti kita berpatah balik. tapi sebenarnya kalau kita betul-betul tekad dan tegar untuk mencari redha Allah, kita sanggup untuk buat apa saja untuk itu kan.

macam masa dengar satu talk itu, speaker itu kata, kalau untuk diri sendiri wajib kita berubah drastik kepada lebih baik, tapi bukan untuk orang lain, sebab kita tak boleh harap orang berubah secara drastik.

memang kalau first time kita nak berubah lagi-lagi kalau dari segi luaran mesti rasa susah sangat-sangat. contohnya, baru start nak pakai hand sock atau nak pakai tudung lagi labuh dari sebelum ini, atau dari tak pakai tudung rasa nak pakai tudung. mesti rasa segan sangat-sangat dan macam takut orang perasan. ataupun taknak nanti ada kawan-kawan tetiba tegur perubahan kita.

bila kita rasa susah sangat nak buat. tapi kita tahu itu untuk kebaikan kita, itulah mujahadah. Allah akan bayar lebih mahal dari amalan yang kita rasa senang sangat nak buat.

Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka, dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolongpun bagi mereka.

Kecuali orang-orang yang taubat dan mengadakan perbaikan dan berpegang teguh pada (agama) Allah dan tulus ikhlas (mengerjakan) agama mereka karena Allah. Maka mereka itu adalah bersama-sama orang yang beriman dan kelak Allah akan memberikan kepada orang-orang yang beriman pahala yang besar.

Mengapa Allah akan menyiksamu, jika kamu bersyukur dan beriman? Dan Allah adalah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui.

[annisa':145-147]

pemurah kan Allah? harap-harap boleh jadi lebih baik dan istiqamah sampai bila-bila.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...