5 Aug 2011


tarbiyah ramadhan

tadi takde duit nak bayar tambang bas. terlupa bawa duit kecil. sebab dah terlambat nak kejar bas awal pagi pergi lab dekat jatinangor. nasib baik pakcik konduktor tak suruh turun tengah jalan. hari ini nampak dua makhluk cantik. pertama ada perempuan cantik atas angkot. dia senyum.

kedua makhluk cantik yang mampu buat orang yang pandang dia tersenyum. mata bulat. pipi tembam macam roti kentang. comel sangat-sangat! duduk betul-betul kerusi depan di gendong ibu dia.

mungkin umur dia baru 6 bulan lebih sikit sebab gigi incisor baru tumbuh.

ada banyak benda jadi sebenarnya termasuklah tercicir dompet kecil. itu semua tidak penting. yang penting dah start masuk lab untuk penilitian thesis. target bulan 9 dah boleh sidang thesis. jika Allah izinkan.tapi rasa macam susah je.

sebenarnya bulan puasa ini tak nak gigih sangat. nak tumpu pada mak cik gigi palsu dengan mak cik dowel. sebab nak pakai masa raya. tapi kena tumpu pada thesis juga sebenarnya. tadi lepas perjalanan sejam lebih. tengah hari masuk klinik. rawat makcik gigi palsu.

sebenarnya semalam tak cukup tidur. panjang ceritanya. tapi dua tiga hari ini rasa sangat letih.

tapi pointnya di sini tak ada kaitan dengan yang di atas. dalam diri seseorang itu ego itu kena ada, sebab kalau tak ada ego, kita tak ada rasa hak kita. tapi kena berpada-pada, sebab itu islam guide kita camana nak uruskan keegoan diri.

bila bulan puasa pun masih ada sesuatu yang tidak kena pada diri kita, maknanya ada sesuatu yang kita kena betulkan pada diri kita lah kan?

bila kita rasa kita banyak merungut atau banyak marah-marah atau panas hati dan cepat terasa kecik hati dengan orang itu mungkin ada sesuatu kita kena cek balik lah kan. sebab syaitan dah tak ada. yang ada diri kita je. mungkin ada lah sisa-sisa tarbiyah syaitan sebelum ramadhan terlekat sikit. tapi tak apa. sebab kita boleh doa dan tambah amal banyak-banyak, tak ada hijab kan.

sesiapa yang mendirikannya (ramadhan) penuh keimanan dah keikhlasan nescaya diampuninya segala dosanya yang telah lalu 
[HR ibn majah]



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...