25 Mar 2011

yippee


saya nak kongsikan sesuatu. hari ini 25 mac 2011 merupakan hari bersejarah buat saya. buat julung-julung kalinya saya berjaya mencabut gigi geraham atas 3 akar! yeah..

alhamdulillah.

agak mencabar. injection local anesthetic infiltration saja. berpeluh juga masa nak injek. hihi
memang memerlukan motivasi yang tinggi juga. sebenarnya sejak minggu lepas sudah buat appointment dengan patient ini. cuba bayangkan sepanjang menunggu hari ini, setiap hari saya buka buku malamed local anesthetic. sebab benda yang paling menduga kedreabiliti ialah injection itu. saya risau jika gagal, tak rasa kebas. rasa sakit.



part di lelangit. tahu apa buku itu tulis untuk point terakhir suntikan tidak menyakitkan? (sebab suntikan disitu memang selalunya sakit)

"trust yourself..that you can complete the procedure atraumatically."

sangat membantu, terima kasih buku malamed. tak sangka ada kata-kata semangat di situ. cabaran lain ialah 3 akar, takut patah masa tengah cabut. selamat tak patah. alhamdulillah Allah permudahkan. masa nak dapat dental chair pun Allah permudahkan juga. masa yang saya ambil pun tak terlalu lama. lepas jumpa dan isi status patient scaling, saya balik awal hari ini!

itulah, sebenarnya. cabaran terbesar kita ialah sebelum kita nak buat satu langkah besar itu kan. takut, cuak semua ada. sebenarnya dalam tengah isi status saya ada terdetik yang kalau tak jadi pun takpe. saya tak kisah pun kalau patient ini tukar fikiran ke. padahal, bila dah lepas cubaan pertama. cubaan kedua dan seterusnya juga akan okay kan?

ish ish..

nasib tak ikut kata hati.

teringat masa kali pertama tampal, scaling, buat gigi palsu dan sebagainya. semua itu pun gelabah ayam. tapi lepas-lepas itu dah okay.

jadinya, perlu motivasi sangat tinggi untuk langkah pertama kan? harus kuat dan tepis semua yang menghalang. tak kisah lah dalam apa jua kita lakukan. contohnya macam nak buat sesuatu yang baik terhadap diri sendiri.

weekend yang panjang bermula! semoga Allah permudahkan dan melapangkan dan membuka semua hati.

p/s: punya keinginan yang besar terhadap peta dunia. >.<

6 comments:

arissa myana said...

cool hehee ^^

smoga langkah2 seterusnya lebih maju dan berani inshaAllah :)

Liyana said...

jazakillah ukhtiku :)
sebab melayan mail saya penuh dengan kecuakan kan.. hihi~

izyanms said...

iyyuuww~
gamba geli!

Liyana said...

yan: tak geli pun. ;)

nur_amalina said...

yana same lah ngan aku. aku pun cuak gak 1st time nak cabut gigi org, huhu alhamdulillah, akan ada at least pg tak pun lecturer yg akan guide di sisi yg penting kene berani mencube di samping memantapkan teori dalam diri sendiri!

Liyana said...

amalina: tu la. tapi kat sini doc xguide pun unless kita minta tolong. tp nanti deduct marks. huhu nak taknak cuba dulu sendiri.
sama juga untuk ko! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...