13 Nov 2010

pertama kali


hari ini patient pertama saya seorang yang sangat sangat sangat cooperative, patient kedua juga sangat sangat sangat cooperative. alhamdulillah. dah lah hari ini separuh hari saja. sampai jam 230pm. tak banyak masalah. insyaALLAH

patient pertama,mula-mula ambil status. saya ingat nak buat restoration gigi depan je sebab gigi belakang macam kena rawatan endodontic. pass pada senior. doctor suruh rawat juga gigi belakang.

"reversible pulpitis. kamu buat pulp capping."

"tapi kan, gigi belakang itu ada impacted dengan third molar. nanti prophylaxisnya buruk" (alasan sebab tak ready. itu sebab kedua. tapi memang betul pun.)

"selamatkan gigi dulu. nanti kamu letak lapisan calcium hydroxie kemudian zinc oxide eugenol then zinc phosphate. pastu buat temporary filling"

-_-"

"tak pernah buat?"

!-_-"

"tanya senior."

so hari ini dengan pedenya saya buat juga pulp capping dan ini adalah buat julung-julung kalinya buat pulp capping. tak pernah juga buat masa pre clinic. saya tak ready langsung. tak tengok di youtube pun. (sebab banyak belajar dari youtube). saya ingat nak buat class 3 je. tak pun class 4.

saya tahu memang menakutkan dapat perawat gigi macam saya (kalaulah patient itu tahu). memang berserah habis supaya tak membahayakan kesihatan pesakit itu dan bergaya yakin juga supaya tak menakutkan patient.

terima kasih sangat-sangat kepada wx sebab jadi assistant dan t assistant 2. soalan orang yang jadi patient tadi pada assistant, adakah saya seorang tomboy. TT__TT

makanya hari ini happylah juga walaupun tak berpuas hati sangat sebab tak bersedia habis. hari ini turn memasak. masak tahu sumbat. daging sambal rasa macam rendang dan sayur biasa-biasa saja.

macam mana hari-hari yang akan datang. hanya Allah saja yang tahu.

walaupun kita belajar teori. kita masih lagi kena buat untuk kita faham tahu dan mahir. dan kita kena ada pembimbing juga supaya boleh ajarkan kita.

kalau saya tak buat pulp capping itu sure saya tak belajar kan.

semangat!

2 comments:

Anonymous said...

video ini sunnguh menjijikkn~

Liyana said...

:p dah cerita dekat ayah pasal ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...