27 Sep 2012

mengerti


semalam, saya senaraikan to do list sebanyak 8 perkara yang saya ingin lakukan pada hari tersebut. setiap hari saya akan catat apa yang akan saya lakukan pada hari tersebut esoknya dan seterusnya. supaya hidup ini lebih teratur dan terancang. dan saya berjaya capai 5. dua hari saya terasa seperti tidak mencapai apa-apa. biasanya saya okay je kalau tak tercapai semua dalam sehari tapi

minggu ini adalah minggu terakhir dalam bulan september
tahukah apa maksudnya?
ia adalah minggu terakhir untuk benar-benar struggle dan mengejar requirement untuk ujian kompetensi yang seterusnya.

apabila sesuatu yang kita target dan rancang tidak berlaku seperti yang dirancang.

fuhh

tiada ungkapan untuk menerangkan tentang perasaan itu

hm, 

saya sedar ada sesuatu yang tak kena dengan diri ini bila terasa sangat perit untuk menghadapi hari-hari ini. 

hm,

jika betul Allah taqdirkan untuk selesai bulan 11 ini dan pulang dengan segulung ijazah, maka ia akan berlaku tanpa siapa pun dapat halang


seandainya
api maksiat dan kelalaian telah merasuki hati kita,

membuatkn hati tidak lagi mmpu khusyuk,

ghairah qiamul lail melemah atau hilang total,

ambisi pada dunia meluap-luap,

malah kita makin akrab dgn dosa,
mata kita jadi 'kering', tak mampu nak menangis

maka sahabatku,adik2ku,

padamlah api2 itu dengan air mata yang takut pd Allah..tutup lubang-lubang maksiat yang boleh menjatuhkan,mentenggelamkan.. [quoted FZ]

takpelah. saya akan cuba sedaya upaya yang ada. 
islam itu aneh, kerana ia memaksa kita untuk percaya sesuatu yang kita tak nampak

kuasa Allah, rahmatNya
kita tak nampak dengan mata tapi dirasa dengan hati
yang penting kita percaya
Dia ada

tak kisahlah taqdir Allah itu saya di mana pun, jika ia tidak seperti yang saya rancang,
saya redha pasti itu yang terbaik

walau apa pun, saya akan pulang juga.
saya akan pulang
tapi tak tahu bila
yang penting Dia tahu apa yang saya rasa dan apa yang saya hadapi

saya selalu terfikir, hanya orang yang berada di FKG UNPAD yang faham apa yang student FKG (fakultas kedokteran gigi) UNPAD (universitas padjadjaran) hadapi berbanding universiti lain, universiti negara lain atau jurusan lain
bila orang kata FKG lebih santai, lebih mudah 

hanya kita yang mengerti,

hanya kita yang mengerti, 
tapi yang membezakan kita adalah, bagaimana kita menghadapinya dan apa yang kita pegang dan prinsip kita

biar lambat sikit, asalkan kita jujur.
semangat!

semoga semua ini, adalah didikan untuk kita kuat, dan kuat 
rival =p -sticker dalam angkot.


"saya mahu kalian lulus sebagai doktor gigi bukan tukang gigi!" -ayat doc A bedah mulut dengan sinis.

2 comments:

arissa myana said...

lama x singgah dn komen
belog sndri pon dh brhabuk. rse brsalah nk post entry sbb write up utk thesis mcm sipur sedut. so slow.

apa pun,sy sgt harap Allah mudahkn hati2 kita smua utk faham hikmah yg mahu Dia ajari kita...dn di atas sgalany utk Dia bntu kita mnggapai redhaNya.

mish u love.'
sy tahu kamu kuat snn dlm nama kamu ada nama saya.

remember this one?

Liyana said...

baru perasan komen ni lol

takpe2 fokus mana priority sekarang. blog ni kan untuk waktu santai-santai untuk curahkan sesuatu yang boleh beri kebaikan (harapannya)

semuanya bermula dari hati yg kukuh imannya juga kan dan kehendak yang membuak-buak. semangat ya

ingat sangat. dalam nama kamu ada nama saya ;)

kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...